Creative Commons

Nytt i høyremargen. Jeg har lagt inn en Creative Commons lisens. Men hva er det og hvorfor har jeg gjort det? Og hva har det med spanske margeritter å gjøre?

På nettet er det lett å kopiere og bruke og misbruke andres arbeid. Enten det gjelder bilder eller tekst. På denne måten sier jeg fra om hva andre kan gjøre med min tekst og mine bilder. Jeg har valgt en lisens med disse mulighetene:

Du har lov til:

  • å remikse – å bearbeide verket
  • På følgende vilkår:

    • NavngivelseDu skal navngi opphavspersonen og/eller lisensgiveren på den måte som disse angir (men ikke på en måte som indikerer at disse har godkjent eller anbefaler din bruk av verket).
    • IkkekommersiellDu kan ikke bruke dette verket til kommersielle formål.
    • Del på samme vilkårDersom du endrer, bearbeider eller bygger videre på dette verk, kan du kun spre det resulterende verk under en lisens, som er identisk med denne.
    • I forbindelse med all gjenbruk og spredning skal du gjøre lisensvilkårene for dette verket klart for andre.
    • Alle disse vilkårene kan frafalles, dersom du får tillatelse fra rettighetshaveren.
    • Ideelle rettigheter forblir uberørt av denne lisensen, i den utstrekning de i henhold til gjeldende rett anerkjennes og ikke er fraskrivbare.
    På de norske Creative Commons-sidene er det en god forklaring på hva dette går ut på, laget for barn, så selv jeg forstår det. 
    Dette betyr at bildet med de spanske margerittene som blomstret på Bru i september kan du bruke, hvis du samtidig forteller at det er mitt. Og hvis du vil kan du forandre på det og fremdeles fortelle at jeg tok originalbildet, men du har bearbeidet det.
Legg igjen en kommentar

Filed under Blogging

Legg igjen en kommentar

