Bilder på benken

img_6285Kjekt å ta bilder. Mange har flotte kamera og tar mange bilder. Jeg er opptatt av å vise bildene. De har ikke stor verdi når de ligger i et album eller på en harddisk og ingen ser på dem. Jeg fikk en fotoramme i presang i høst. Og til jul kjøpte vi fotoramme til familiens besteforeldre.

På kjøkkenbenken står det en Kodak EasyShare SV 710 med et 2 GB SD-minnekort i og viser gode minner. I begynnelsen lastet jeg bildene fra imacen til en minnepinne, koblet minnepinnen til rammen og overførte bildene fra minnepinnen til SD-kortet. Det går veldig greit. Markerer alle bildene, velger kopier og hvor de skal kopieres. Så skjer det, om ikke så veldig raskt.
Minnekortet står i hele tiden, og bildene starter automatisk å vise når jeg slår på rammen.
Det er en fjernkontroll som har sin faste plass bakpå rammen. Jeg liker at bildene kommer i den rekkefølgen jeg har lagt de inn. Det er ingen mulighet til å vise tilfeldige bilder på denne rammen.

Jeg lager bildene i 16:9 før jeg kopierer dem over til minnekortet. Da har jeg kontroll på utsnittet som vises i bilderammen.

Julegaver

Vi feiret julaften sammen med mormor. Og jeg hadde lagt bilder mormor kunne bli glad for å se på minnepinnen. Klar til å laste inn når gaven var pakket opp. Jeg hadde også med et «brukt» SD-kort på 512 MB med. Det gikk ikke så greit som jeg hadde tenkt.
Rammen som mormor fikk har ikke den funksjonen at du kan merke alle bildene og så slette. Tungvint å slette ett og ett bilde fra sSD-kortet før jeg kunne legge inn bildene fra minnepinnen. Svogeren hjalp meg. Med en bærbar pc og minnekortleser(/skriver gikk det mye lettere å slette bildene som var på kortet fra før, og så legge inn bildene jeg hadde på minnepinnen. Jeg brukte mer tid enn jeg hadde tenkt. Men det ordnet seg.

Minneleser/skriver

Da var jeg bedre forberedt da vi skulle til farmor og farfar 2. juledag. Da hadde jeg lagt bildene ferdig på minnekortet, så det var bare å putte i bilderammen.

Og i romjulen ble det kjøpt inn en minneleser/skriver med muligheter for mange slags kort og med USB-tilkobling.198 kroner på Clas Ohlson.

Formatering

Nå har jeg laget en ny bildeserie til mormor. Kjøpt et 2 GB SD-kort og lagt bilder inn på det. Men jeg sliter litt før jeg kommer så langt. Formatering av kortet i en imac for visning av bilder på en digital fotoramme skal visst ikke gå rett fram. Det ble noen turer mellom imacen på loftet og rammen på kjøkkenet. Nå viser bildene fint på min fotoramme på kjøkkenet. Neste blir å levere kortet til mormor. Håper hun blir fornøyd.

Vi kjøpte samme bilderamme til mormor og farmor/farfar. Det gjør det lettere når vi skal hjelpe til med betjeningen. Det er en Jobo-ramme, 7″ med svart ramme, men jeg kan ikke huske typebetegnelsen. Når rammen står framme er det en fordel at bildene ikke skifter for fort. Hjemme har jeg satt tiden til 30 sekunder. Men det valget er ikke på disse Jobo-rammene. Der går valget fra 15 sek til ett minutt. Nå tror jeg vi stilte inn på ett minutt hjemme hos besteforeldrene.

1 kommentar

Filed under Bilder

One response to “Bilder på benken

  1. Sigrun Bjelland

    Hei Siri,
    blir veldig imponert når du forteller om alt forhåndsarbeide du har hatt med å få bilderammen til å virke, jeg koser meg med den og gjenopplever de fine feriene vi har hatt sammen. Jeg er så glad for at jeg har en sånn teknisk begavet datter som hjelper meg når jeg trenger det
    og som får DABradioen min til å virke når jeg har trykket på feil knapp og systemet går i tutlevase!
    Takk skal du ha!
    Klem fra mor

Legg igjen en kommentar

