Minner fra Haugen

Torbjørg Haugen, påsken 1964. Bildet er fra albumet som mor laget til meg, det er hun som har skrevet over bildet.

Onsdag 3. februar viser NRK1 programmet om kokken på landslaget i skiskyting. Torbjørg Haugen har laget mat for skiskytterne i over 15 år. Hun er fra Haugen i Sirdal og jeg kjente henne da vi var små. Familien Bjelland leide andre etasje i våningshuset til foreldrene hennes i påsken. Jeg har noen bilder fra påsken 1963 og påsken 1964 der Torbjørg og broren Sven er med.

Torbjørg sitter på fanget til broren Sven. Så er det meg og Tove. Haugen påsken 1963.

Dette var i en tid da kravene til komfort var ikke de samme som i dag. Vi gikk på utedo i låven. Ved siden av hørte vi sauene og kunne se dem gjennom sprekkene i veggen. Vi fikk melk rett fra kuene og det hendte vi fikk potetkaker som Torbjørgs mor, Bergliot,  stekte på vedkomfyren.

Torbjørg sitter på med meg på kjelken.

På 2000-tallet kom jeg til Haugen igjen. Advokatfirmaet Ørjan jobbet i leide hytte i Sirdal, og den ligger på Haugen. Torbjørgs søster, Asta, er det som eier den. Da jeg var liten sto det en lyseblå hytte på tomten rett ved broen over Sira. Nå er den revet, og en moderne hytte med badstu, varme i gulvet på badet og oppvaskmaskin var det som ventet oss da vi kom på helgetur til Haugen.

Til venstre er hytten vi leide. Vi bodde i andre etasje i det hvite huset da vi var på påsketur til Haugen. Jeg tror det er Torbjørgs hus som er det mørke brune bak til høyre. Bildet er fra september 2003.

Faren til Torbjørg, Abel Haugen, var en god jeger. På det ene rommet vi leide sto det en utstoppet ørn. Jeg husker den var ganske skummel når lyset var slokket og jeg skulle sove. På Flickr fant jeg et bilde av Abel Haugen, som Vidar Josdal har kalt My granfather.

Gleder meg til å se programmet Magne Frafjord og Arild Eskeland har laget. De har fulgt Torbjørg hjemme i Sirdalen og på jobb med verdens beste skiskyttere.  Folk: Ole Einars gullkokke, skiskytternes hemmelige våpen, NRK1 onsdag 3. februar 2010 kl. 20:15.

5 kommentarer

Filed under Familie og venner, Ut på tur

5 responses to “Minner fra Haugen

  1. Siri

    Fikk du ikke sett programmet? Prøv her http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/606163.
    Du kan få det som podcast og, feed://podkast.nrk.no/program/folk.rss.

  2. Sigrun Bjelland

    Hei Siri,
    veldig kjekt å se disse gamle bildene igjen, og minnene strømmer på! Nå har jeg sett programmet om gullkokka til skiskytterne, og Torbjørg imponerte stort. Vinner skiskytterne gull igjen, skal Torbjørg ha en stor del av æren, synes nå jeg! Men tilbake til Abel, kan du huske det store reingeviret som hang i trappegangen, det var også litt av Abels fangst, pluss alle rypene og revene han tok, har vi ikke tall på!
    Ja, det var tider det!
    Hilsen mor

  3. tove

    Hei Siri, Det var kjekt å se programmet om Torbjørg på TV – kjekt at du har lagt ut noen bilder fra våre påsketurer til Haugen. Du e goe!
    hilsen Tove ❤

  4. Himmel og hav.Dette var jo bare knallmoro.
    Så moro og finne dette her inne:)))
    Hadde vert utroligt moro og truffet dere igjen.Jammen var det en fantastisk tid.

    Klem fra Torbjørg

  5. Siri

    Hei Torbjørg!
    Kjekt at du likte dette. Dette er gode minner fra fine dager i snøen og Sirdalen. Selv om jeg minnes slitet opp Hønedalen også. Du skal se vi treffes igjen.

Legg igjen en kommentar

